Quote:
Ik vind het nogal voorbarig wat er hier geplaatst wordt, veel paniek zaaierij voornamelijk. Het is nu ook al mogelijk om precies te zien waar iedereen uithangt als men dat wilt. Vrijwel 100% van de Nederlandse bevolking heeft een mobiele telefoon (en houdt deze altijd bij zich). Via dat apparaatje kun je ook al precies zien hoe iemand zich op een bepaalde dag verplaatst heeft. Je 'logt' immers elke keer op een ander punt in. De politie gebruikt deze methode nu al om mensen in verband te kunnen brengen met bepaalde criminaliteit.
Ik ben er wel mee eens dat het voor de rijke bevolking een peuleschil is terwijl het voor de minder koopkrachtige bevolking juist een probleem is om een auto te hebben. Je zou maar op het platte land wonen en (kleine) kinderen hebben, dan kun je bijna niet zonder auto.
Ho ho in Nederland is dit verboden zonder toestemming van 7 instanties.
Dat houd dus in dat je 3 weken formulieren in moet vullen eer je toestemming krijgt. Dit mag alleen toegepast worden als er een duidelijke verdenking van betrokkenheid bij een misdaad is. Verder mogen telecom bedrijven geen exacte locaties vastleggen zolang hier geen authoresatie voor is, dwz dat als ik in Tilburg ben het telecombedrijf vast kan leggen dat ik op het station sta maar dat niet mag, ze mogen alleen vastleggen dat ik in of om Tilburg ben. Verder zolang je geen abonnement hebt kan je ook niet achterhaald worden op naam gezien het feit dat wanneer iemand beltegoed koopt en dit opwadeerd de betaling niet in verband mag worden gebracht met de gebruiker van de telefoon wegens wet privacy van betalingsverkeer. Ze mogen het nummer wel bellen. Daar is geen wet tegen.
Net als voor het aftappen van een telefoon moeten er 11 instanties een goedkeuring geven net als het bekijken van internet verkeer (tenzij een computer in beslag is genomen).
Wat dit kastje wilt toepassen is dat je slechts via 2 instanties al het verkeer in de buurt mag uitlezen. Wat ik niet verkeerd vind maar wel onnodig. Dit betekent dat je van directe verdachten ook nog gesprekken moet houden met directe en ver indirecte verdachten wat zal betekenen dat een onderzoek langer duren gaat.
Ik geef dit niet als redegeving dat ik daarom er tegen ben maar ik vind het geen sterk argument dat daardoor de criminaliteit beter aangepakt kan worden.