Dutch Grindcore Forum

Grind 't niet, dan crust 't wel!
It is currently Tue Jun 09, 2026 3:21 pm

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jan 17, 2011 5:26 pm 

Dat veel kunstenaars zich in hun autonome beeldende werk bezighouden met muziek en - beter - underground, is geen nieuws. Ik zie hier geen topics over, maar denk dat werk van kunstenaars als Bruno Peinado, of Damien Deroubaix veel van jullie ofwel bekend moet voorkomen, ofwel erg interessant lijkt (checken!).

Gelukkig is er bij hoge uitzondering binnenkort ook in Nederland iets gaafs te zien op dit gebied. Britse kunstenaar Matt Stokes houdt zich bezig met subculturen en specifiek grindcore. In zijn nieuwe werk 'Cantata Profana' (2010) confronteert hij grindcore vocalen met klassieke muziek. Voor deze video-installatie werkte Stokes samen met de Britse componist Orlando Gough, en zangers uit Engeland, Duitsland, Ame-rika, Noorwegen en Nederland. Dit is illustratief voor de manier waarop Stokes te werk gaat: voor al zijn studies naar subculturen werkt hij nauw samen met mensen die daarbinnen actief zijn, en is er uiteindelijk sprake van ‘gedeeld auteurschap’. Zo is zijn werk altijd een collectieve productie, waarbij de gezamenlijke ervaring een cruciale rol speelt.

Vanaf 26 maart te zien in De Hallen Haarlem. http://www.dehallenhaarlem.nl/tentoonst ... n/verwacht" onclick="window.open(this.href);return false;

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 5:40 pm 

Ik verwacht al pig squeals met Bach ofzo... Nee, deze laten we zitten.

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 8:43 pm 

Och, het lijkt mij wel interessant... eens zien of het een interessante kruisbestuiving oplevert. Persoonlijk val ik eerder over het tweede deel van de volgende zin die ik hierbij citeer van de site van De Hallen Haarlem:
Quote:
Speciaal voor de tentoonstelling in De Hallen Haarlem maakte Stokes de video-installatie Cantata Profana, waarin grindcore zang (een afsplitsing van het heavy metal genre) centraal staat.
Dat klopt domweg niet, natuurlijk. Van oorsprong is grindcore godsgruwelijk geëscaleerde crustpunk, geen verdere ontwikkeling vanuit het muzikale erfgoed van Iron Maiden en Whitesnake. Tot zover mijn nutteloze grieven, over tot de orde van de dag.

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 9:24 pm 

Quote:
Dat klopt domweg niet, natuurlijk. Van oorsprong is grindcore godsgruwelijk geëscaleerde crustpunk, geen verdere ontwikkeling vanuit het muzikale erfgoed van Iron Maiden en Whitesnake. Tot zover mijn nutteloze grieven, over tot de orde van de dag.
:cry:

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 9:35 pm 

ben opgegroeid in een nogal kunstzinnig gezin haha, dus dit kan me wel enigszins boeien, en als ik mijn vader kan overtuigen, rijden we samen wel eens naar Haarlem. Weet er iemand eigenlijk of er "bekende" grindcore "zangers" bijzitten??

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 12:55 am 

Ik kon zo gauw geen namen vinden van de zangers die meegedaan hebben aan het project. Wel vond ik net wat meer informatie over het project op deze site:
Quote:
Matt Stokes No Place Else Better Than Here

Matt Stokes' in-depth investigations of musical subcultures and historical events lead to captivating video installations that intensely incorporate visitors in the experience.
—Rein Wolfs

With his Kassel exhibition Matt Stokes devotes himself to the lasting effect of underground music as a counter-culture to the mainstream and its ability to spawn scenes which greatly influence people's opinions and lifestyles, issues which run through his entire oeuvre. Stokes' works are often context-related, alluding to the musical histories of the places he conceives an exhibition for. For the exhibition at Kunsthalle Fridericianum, he produced the space-filling video installation Cantata Profana (2010), in which six international grindcore singers—one from Kassel—are the protagonists. Using traditional composition techniques, Stokes combines their typical singing, which is usually devoid of lyrics. The auditive aspect, the singers' movements and body postures, as well as the recording location that form the background for the film contributes to the special atmosphere of this unique choral work. The installation takes a penetrating look at hardcore, grindcore and death metal music cultures that played an influential role in music scenes from the late 1980s to today.

The exhibition No Place Else Better Than Here by Matt Stokes is supported by Forma and Arts Council England.

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 2:53 pm 

Slecht inderdaad dat het er zo kort door de bocht is. Helaas is er in persberichten slechts weinig plek voor specifieke muzikale stambomen - tegen de tijd dat de tentoonstelling eraan komt is er contact met de kunstenaar worden er altijd langere en meer uitgebreide teksten bijgemaakt, met meer kennis van het kunstwerk.

Matt Stokes is een vrij obscure kunstenaar, en kent zeker wel een paar gelijken - ik vind het onwijs interessant als beeldend kunstenaars uiting geven aan onafhankelijke manier van denken - dat een gebied beslaat als grindcore of welke subcultuur ook. Kunstenaars die het doen (bijvoorbeeld hoezen of posters ontwerpen) weten soms de scene te ontstijgen en verschillende werelden samen te brengen. Maar het komt niet zo vaak voor dat een kunstenaar van dit kaliber een museale tentoonstelling krijgt. Ik zou het alleen al checken omdat je liefde hebt voor je muziek - dat heeft hij ook.

PostPosted: Fri Feb 04, 2011 4:05 pm 

Billie: dank voor het posten van de Matt Stokes-aankondiging op dit forum.

Ter aanvulling, hierbij de namen van de zes zangers met wie Stokes samenwerkte voor dit project:

- 'Der Kurt' (Paroxysm, Germany)
- Alex Jockel (Krupskaya, UK)
- 'Dente' (Rompeprop, Netherlands)
- Alex Hughes (Hatred Surge, USA)
- Anders Bakke (She Said Destroy, Norway)
- Chris (Kastrated, UK)

De zes zangers zijn in een ex-DDR-radiostudio (thans als punk-opnamestudio in gebruik genomen) in Berlijn bij elkaar gekomen, en met zes HD-camera's synchroon gefilmd bij de uitvoering van een door de Britse componist Orlando Gough geschreven klassieke compositie. De installatie in De Hallen zal bestaan uit zes meer-dan-levensgrote synchroon-projecties van de zangers, waarin vooral de grote diversiteit in zangstijlen (die samen wonderwel tot één koor samensmelten) opvalt. Het is momenteel in Kassel (D) te zien, zeer overweldigend.

Hopelijk kan dit jullie enthousiasme aanwakkeren....de tentoonstelling gaat 25 maart open, ik zal tegen die tijd nog een schopje geven zodat dit topic weer wat actueler wordt - ik weet zeker dat velen van jullie dit project kunnen waarderen. Disclaimer: ik ben de curator van de tentoonstelling van Stokes in De Hallen. De kritiek op de communicatie van de tentoonstelling neem ik ter harte, feitelijke onjuistheden (m.b.t. bijvoorbeeld de heavy metal-stamboom) zullen in volgende pers-uitingen verleden tijd zijn.

Kom kijken en oordeel zelf!

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 12:36 pm 

Voor een preview van Cantata Profana van Matt Stokes:

http://vimeo.com/17935543

Ben benieuwd naar jullie reacties.

PostPosted: Thu Mar 24, 2011 1:16 pm 

Schopje. De opening van Matt Stokes - 'The Distant Sound' bij De Hallen Haarlem is morgen (vrijdag 25 maart) om 17 uur. Iedereen is welkom - voor een preview, zie de Vimeo-link hierboven.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00